Monday, March 23, 2009

Objektif Kajian

. Monday, March 23, 2009

Saya dikehendaki menjalankan satu kajian tentang satu bangunan bersejarah di negara kita. Bangunan yang dipilih oleh saya ialah bangunan Menara Condong di Teluk Intan, Perak. Kajian saya ini merangkumi objektif-objektif berikut:


a) Kajian ini dilakukan secara amnya ialah untuk mengenal pasti sumber-sumber sejarah yang sahih. Ini akan dapat membantu saya membuat satu kajian ilmiah dengan tatacara yang betul, jelas dan tepat.

b) Kajian ini dapat menambah pengetahuan saya saya tentang banguanan bersejarah yang ada di Malaysia ini serta dapat memupuk perasaan bangga terhadap tanah air kita. Kajian ini juga dapat menyedarkan rakyat Malaysia betapa pentingnya bangunan bersejarah di negara kita kerana ianya dapat menyedarkan kita untuk menjaga dan mempertahankan bangsa serta memupuk semangat kekitaan dikalangan rakyat Malaysia.

c) Dengan membuat kajian ini, saya dapat mengimbil iktibar daripada peristiwa yang berlaku di sebalik bangunan bersejarah tersebut. Misalnya seperti bangunan Menara Condong di Teluk Intan, Perak ini, ianya menyedarkan saya bahawa kerjasama dan perpaduan sesama kaum akan membawa kebaikan.

d) Saya juga dapat menanamkan semangat patriotisme di dalam diri saya.

e) Kajian ini dapat memperkaya pengalaman hidup saya terutama mengajar saya kemahiran berkomunikasi dengan orang lain. Saya perlu cekap mendengar dan mencatat perbualan rakan-rakan dengan tokoh yang ditemu bual.

f) Saya juga mendapat pendedahan tentang persediaan yang perlu dibuat sebelum menjalankan sesi temu bual. Kajian ini membolehkan saya mengetahui keunikan bangunan lama di Malaysia, sejarah pembinaannya, peristiwa penting yang berlaku serta asal-usul nama di bangunan lama itu .

g) Selain itu, saya juga dapat mengetahui kehebatan senibina, faktor yang mempengaruhi senibina bangunan lama tersebut secara lebih terperinci juga sejarah senibinanya. Maklumat ini sangat penting kepada generasi muda seperti saya untuk mengetahui kekayaan kesenian dan kebudayaan Malaysia khususnya dalam senibina bangunan lama.

Saya telah menggunakan beberapa kaedah untuk menjalankan kajian tersebut. Antaranya ialah melalui teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).Banyak maklumat yang saya perolehi melalui kaedah tersebut.Salah satu laman web yang saya layari ialah Wikipedia. Wikipedia ialah ensiklopedia di dalam internet.Kita boleh mendapatkan banyak maklumat dan fakta-fakta melaluinya dalam pelbagai bahasa.

Klik Untuk Cetak

5 comments:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
jkjkj said...
This comment has been removed by the author.
jkjkj said...

thank you


tahniah
fuck you saitan

jkjkj said...

:D

jkjkj said...

:D




:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

 
Thanks To Blogger.com