Monday, March 23, 2009

Kaedah Kajian

. Monday, March 23, 2009

Dalam menyiapkan kajian saya, saya telah menggunakan tiga kaedah untuk mendapatkan maklumat bangunan bersejarah Menara Condong di Teluk Intan, Perak. Cara ini saya gunakan kerana ianya bersesuaian dengan kemampuan saya kerana saya tinggal jauh untuk melawat sendiri menara tersebut.

Kaedah yang saya gunakan adalah seperti berikut:


Kaedah menebual orang sumber.
Sebelum kaedah ini dilaksanakan, saya telah meneliti kehendak tugasan. Kemudian saya telah membina soalan. Saya juga mendapatkan pandangan guru pembimbing. Setelah beliau berpuas hati, barulah saya pergi ke rumah orang sumber untuk menjalankan sesi temu bual. Saya telah mencatat, merakam dan mengambil gambar.

Kaedah Penyelidikan Perpustakaan.
Saya telah membuat kunjungan ke Perpustakaan Awam dan sekolah. Saya cuba mencari buku-buku ilmiah yang berkaitan dengan bangunan lama yang bersejarah di Malaysia yang berusia melebihi 100 tahun. Saya telah membuat fotocopy pada bahagian yang mengandungi bahan-bahan yang releven dengan tugasan kami untuk dibawa balik dan membaca isi kandungannya.

Kaedah Melayari Internet.
Saya telah menggunakan kemudahan internet di sekolah untuk melayari laman web yang memaparkan artikel berkenaan bangunan lama yang bersejarah di Malaysia. Kami berjaya mendapatkan alamat laman web berkenaan daripada laman web carian Google dan Yahoo. Terdapat banyak maklumat yang ditemui dan kami telah memuat turun bahan-bahannya untuk dijadikan rujukan. Guru komputer telah mengajar kami cara untuk muat turun bahan-bahan tersebut.

Klik Untuk Cetak

7 comments:

iendaa ... said...

=))

Unknown said...

cikgu, saya nak kajian tentang kaedah kerangka kasar tentang bagunan bersejarah .cikgu tolong saya.

Unknown said...

cikgu, saya nak kajian tentang kaedah kerangka kasar tentang bagunan bersejarah .cikgu tolong saya.

Unknown said...

Thanks a lot

DEEPAND RAO said...

savadi

DEEPAND RAO said...

savadi

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

 
Thanks To Blogger.com